Praktyczne wskazówki do pracy terapeutycznej

Praktyczne wskazówki do pracy terapeutycznej

Bardzo ważne wskazówki pod którymi się podpisujemy.

Praktyczne wskazówki od Elinor Greenberg, dr psychologii i psychoterapeutki Gestalt, dla osób będących w trakcie psychoterapii lub zainteresowanych jej rozpoczęciem:

– Wybierz terapeutę, z którym po prostu będziesz dobrze się czuł/a i który będzie specjalizował się w pracy z osobami doświadczającymi podobnych trudności,

– Na sesjach terapeutycznych staraj się być sobą,

– W byciu sobą może pomóc Ci myśl, że na sesjach terapeutycznych nie jesteś po to, by zadowalać swojego terapeutę, tylko terapeuta jest po to, by pomóc Ci w problemie, z którym się zmagasz,

– Jeżeli to jest możliwe, postaraj się, obok terapii indywidualnej, wziąć udział również w terapii grupowej. Ta ostatnia pozwoli Ci przećwiczyć nowe umiejętności w bezpiecznym otoczeniu, w interakcji z innymi uczestnikami spotkania,

– Bądź aktywna/y na swojej terapii i bierz za nią odpowiedzialność – bez Twojej regularnej obecności na sesjach i motywacji do zmiany terapeuta nie będzie w stanie Ci pomóc,

– Kontynuuj terapię również między sesjami. Spotkania trwają niecałą godzinę. Wykorzystaj resztę czasu w tygodniu, by przemyśleć to, co się wydarzyło na sesji i staraj się wdrażać nabywane umiejętności w życiu codziennym,

– Gdy będziesz szczera/y i uczciwa/y wobec siebie, coś dobrego się wydarzy,

– Miej śmiałość i ufaj swojej intuicji – zwracaj uwagę swojemu terapeucie, gdy uważasz, że się myli bądź prowadzi Cię w złym kierunku. Terapeuta potrzebuje twoich szczerych informacji zwrotnych. Terapeuta nie jest jasnowidzem,

– Dawaj swojemu terapeucie informacje zwrotne i wskazówki: np. „Ostatnia sesja była naprawdę pomocna” albo „Czy możemy poszukać innego sposobu pracy nad moim problemem? To, w jaki sposób rozmawiamy o mojej trudności, sprawia, że jeszcze bardziej się denerwuję i chcę się wycofać”,

– Bądź wytrwała/y: chodź regularnie na sesje terapeutyczne. Nie omijaj spotkań. Przygotowuj się do sesji – zastanów się przed kolejnym spotkaniem, o czym chcesz rozmawiać, obserwuj swoje emocje i nie bój się o nich otwarcie mówić terapeucie,

– Ciesz się swoimi spotkaniami – jest to czas tylko dla Ciebie – możesz odkrywać meandry swojej psychiki z pomocą kogoś, kto szkolił się w tym celu.*

* na podstawie tekstu dr Greenberg (dostępnego w całości tutaj, w jęz. angielskim: https://www.quora.com/What-does-it-mean…/…/Elinor-Greenberg…)

Źródło tłumaczenia: Po Wsparcie Pracownia Psychoterapii Piaseczno

Inspiracja: profil FB Ośrodka Psychoterapii i Rozwoju Osobistego Równowaga we Wrocławiu.

Foto by helpguide.org

Dodaj komentarz

Close Menu